Bron: NRC
Datum: 9 maart 2022
‘LEIDERSCHAP IS EEN VAK’
De leiderschapsacademy is een op maat gemaakt programma dat Lidl samengesteld heeft met MAEK Academie, een organisatie voor training en organisatieontwikkeling. Mariëlle van den Broek, mededirecteur, is niet alleen enthousiast over de samenwerking, maar maakt de resultaten ook inzichtelijk voor Lidl.
Mariëlle: „Laat ik beginnen met het belangrijkste: als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie in de organisatie. Jouw gedrag is bepalend voor de prestaties van je team. Daarom is het mooi dat Lidl hierop inzet met dit programma. Want leiderschap is een vák.”
Benut het potentieel
„Het is jouw taak anderen te laten shinen. Met andere woorden: hoe benut je het potentieel van je medewerkers? Weet je bijvoorbeeld wat hun intrinsieke drijfveren zijn? Bij iedereen zitten de knopjes ergens anders. Was je vroeger misschien een van de besten van de klas, nu mag je anderen laten excelleren. Het is verleidelijk om in een dynamische werkomgeving je te laten leiden door de waan van de dag en ‘de gaten dicht te lopen’. Maar als leidinggevende zoom je uit en moet je durven de hectiek van alledag aan anderen over te laten. Essentieel daarbij: duidelijk zijn in wat je verwacht en vervolgens de vrijheid geven in hoe. En dat is dus echt een vak apart.”
Reflecteren op eigen gedrag
„Leiderschapsfocus is onmisbaar voor een succesvolle toekomst en daarom mooi om te zien dat talentmanagement belangrijk is bij Lidl. Ik word gelukkig als ik de evaluaties teruglees van de Lidl-deelnemers. Er gebeurt zóveel met hen. Hun ogen worden geopend als ze zichzelf afvragen: wie ben ik? Wat voor leidinggevende ben ik en wil ik zijn? Wat doe ik effectief en wat doe ik minder effectief? We helpen leidinggevenden om te reflecteren op hun eigen gedrag, waarna ze gaan experimenteren met andere leiderschapsstijlen. Onder meer door te oefenen met trainingsacteurs.”
Aantoonbare impact
„Samen met Lidl koppelen we de leiderschapsontwikkeling direct aan de (business) doelen van de deelnemers. Die verschillen per persoon want ze komen voort uit de eigen praktijk. Een teamleider in supply chain, zoals Paul, heeft andere doelen dan een teamleider op de marketingafdeling. Aan het einde van het programma maken we de verandering in gedrag en prestaties zichtbaar op basis van de ROI Methodiek™ . Dit is een erkende methode om op valide wijze de (business) impact van programma’s aantoonbaar te maken. Zo wordt voor Lidl concreet wat het trainen van leidinggevenden oplevert voor hun business.”
Focus op talentontwikkeling
„De focus van Lidl op talentontwikkeling is een goede combinatie met de heel grote leergierigheid van de Lidl-deelnemers. Mijn tip voor leidinggevenden in het algemeen is dan ook: zie wat een medewerker goed kan. Geef dáár ruimte aan.”